tisdag 19 januari 2016

Vi tränar subtraktion inom talområdet 0-10


Idag har vi räknat subtraktion och satt våra egna ord på vad det innebär att subtrahera. Beskriv hur du gör när du subtraherar ett tal med ett annat. Vi tränade på problemlösning genom att Jenny berättade en historia om sina äpplen. Jenny ritade på tavlan för att illustrera till berättelsen samtidigt som hon visade hur man skriver problemet på matematikspråk.


Sedan fick eleverna tillsammans hitta på ett eget matematikproblem som Jenny skrev ner på tavlan. Denna gången handlade problemet om Tatjana och hennes päron. Hur kan vi rita till detta problem och hur skriver vi ner det på matematikspråk var nästa fråga som eleverna fick fundera kring. Med lite hjälp kom eleverna fram till följande:


Sedan ville även eleverna komma på ett matematikproblem där David fanns med så vi skapade ett till. Fast den här gången handlade det om apelsiner. Jenny skrev ner problemet på tavlan som eleverna tillsammans författade och sedan fick de berätta hur många apelsiner som skulle ritas på tavlan samt hur många apelsiner som skulle strykas över. Denna gången var det superenkelt att skriva problemet på matematikspråk.


Övning ger färdighet!
Glada barn och stolta pedagoger. :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar