onsdag 4 maj 2016

Myrans livscykel

Idag påbörjade vi arbetet med myrans livscykel. Vi utgick från en faktatext som handlade om myran. Först tittade vi på bilden och samtalade om vad vi kunde se i bilden. Eleverna såg bland annat:

  • ett träd som var "trasigt" i myrstacken (en stubbe),
  • att myran byggt sin myrstack i skogen, 
  • att det låg små ägg i de olika hålen i myrstacken och 
  • att det fanns tre stycken olika myror. 
  • De kände också igen de olika faserna, ägg - larv - puppa - myra från arbetet med nyckelpigans livscykel.



Nu var det dags att läsa texten om myran. Först läste fröken texten högt och alla elever lyssnade. Barr var ett svårt ord och vi redde ut begreppet innan vi gick vidare. Något som eleverna funderade kring var om myran åt upp sina egna larver? Vi kom fram till att myran nog äter andra typer av larver, kanske nyckelpigans. Sedan var det dags för eleverna att läsa texten gemensamt med hjälp av fröken som läste först. Tillsammans sammanställde vi sedan fakta från texten om myran i en tankekarta. Denna tankekarta kommer vi vid ett senare tillfälle att använda när vi ska skriva egna faktatexter om myran.


Nu var det dags för eleverna att fundera kring myrans livscykel. Med hjälp av bildstöd och stödstruktur fick eleverna klippa ut bilderna och klistra in i rätt ordning.

Bilder lånade från www.malund68.blogspot.se




Slutligen fick eleverna träna på att förklara med hjälp av de ämnesspecifika begreppen myrans livscykel.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar