söndag 5 februari 2017

Instruerande text

Bildresultat för lgr 11

I Lgr 11 står det i kunskapskraven för betyget A i slutet av årskurs 6:
Eleven kan skriva olika slags texter med tydligt innehåll, väl fungerande struktur och viss språklig variation. 

Hur undervisar vi eleverna kring detta då?

Jo, vi tror på en tydlig undervisning där vi ger eleverna en förståelse för hur olika typer av texter är uppbyggda. Genom vår undervisning hjälper vi eleverna att lättare kunna läsa och förstå men också att kunna skriva egna texter genom att synliggöra texters olika strukturer och språkliga drag. 

Under veckan som gått fördjupade vi oss kring jordens kompis månen. Återigen hade vi samma lektionsstruktur som tidigare när vi arbetat med solen och jorden: 

  • EPA - Vad vet vi om månen?
  • Gemensam tankekarta
  • Läsa faktatexter om månen
  • Titta på film om månen
  • Arbeta med 4-fältare i grupp
  • Skriv en faktatext om månen på iPad tillsammans med en kompis
Ett nytt inslag var att vi i slutet av veckan introducerade en ny texttyp för eleverna, nämligen instruerande text. Vad är en instruerande text och vilket syfte har den? Eleverna fick fundera tillsammans. Efter en del diskussioner och lite ledtrådar från oss vuxna kom eleverna fram till att de bl.a. möter instruerande texter hos Lutfie på hemkunskapen, som den här t.ex:


I en instruerande text hittar vi följande struktur:
  • En rubrik som talar om vad texten handlar om. 
  • En lista med material eller ingredienser som man behöver. 
  • Stegvisa instruktioner i kronologisk ordning, ofta numrerade. 
  • Ibland bilder som stödjer texten du skrivit.
Nu kom vi till själva utmaningen. Vi informerade eleverna om att vi fått en instruktion som handlar om hur man ritar en rymdraket. Dessvärre hade instruktionen kommit i delar och nu var det viktigt att vi tillsammans hjälptes åt att sätta ihop instruktionen i rätt ordning så vi kunde rita våra rymdraketer. Sagt och gjort, eleverna fick arbeta i grupp, återigen tillsammans med minst en kamrat som pratar samma modersmål - en viktig stödstruktur för de som behöver!

MÅL: Ni ska tillsammans läsa och lägga remsorna i rätt ordning så att en instruerande text växer fram.


Härliga diskussioner uppstod och samtliga grupper lyckades med sitt uppdrag. När eleverna sedan fick kontrollera om de gjort rätt med hjälp av ett facit var lyckan total. Nu var eleverna supermotiverade till att återigen läsa och följa varje steg i instruktionen.




Slutprodukten blev fantastiska rymdraketer i olika färger och storlekar. 
Vem vet kanske var det just en sådan raket som Neil Armstrong reste med till månen år 1969.

Vårt arbete med instruerande text har bara börjat, vi har "nosat" på vad en instruerande text är, hur den är uppbyggd och vilka språkliga drag den har. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar