Under de fyra veckor som gått av höstterminen har vi lagt mycket fokus på att arbeta ihop våra klasser. Eftersom alla elever kommer från mindre grupper från förskoleklasstiden behöver eleverna hitta nya roller i de nya grupperna, nya vänskapsband ska knytas och nya regler och rutiner ska vi lära oss att förhålla oss till. Det är ett viktigt arbete då vi vill skapa de bästa förutsättningarna för våra elever att lära sig nya saker. Arbetsro, arbetsglädje och ett gott samarbetsklimat såväl inne i klassrummet som utanför är viktiga ingredienser för en positiv kunskapsutveckling.
Vi har börjat prata om hösten. Eleverna har fått berätta vad de vet om hösten och deras tankar har vi samlat i tankekartor. Vi har läst en saga som handlade om hösten och eleverna har fått tillverka såväl höstlöv som höstträd. Tanken är att vi ska gå ut i vårt närområde och adoptera ett träd som vi sedan kommer att följa under de olika årstiderna under året för att dokumentera vad som händer med trädet.
1B har haft besök av vår tandsköterska Randa som berättat för oss hur viktigt det är att vi borstar tänderna både morgon och kväll. Hon berättade även hur viktigt det är att vi dricker vatten istället för t.ex juice eller saft när vi är törstiga och att det är bra om vi sparar godis, chips och läsk till helgen.Vi borstade tänderna och sköljde munnen med flour. Fortsättningsvis kommer vi att borsta tänderna en dag i veckan i skolan.
I veckan som gått har vi även arbetat med begreppet dubbelt i matematik. Eleverna har fått laborera två och två och visa upp sina arbeten för oss pedagoger. Arbetet kring begreppet dubbelt kommer att fortsätta.
2 är dubbelt så mycket som 1 4 är dubbelt så mycket som 2 6 är dubbelt så mycket som 3 8 är dubbelt så mycket som 4 10 är dubbelt så mycket som 5 |
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar