måndag 21 november 2016

Vi arbetar med gåtor på ett annorlunda sätt

Det här med att skriva meningar är inte så enkelt som det kanske låter. Idag fick eleverna prova på ett nytt arbetssätt när vi arbetade med gåtor. Läsa, samarbeta, träna minne, skriva och tänka kombinerades allt i ett.

Alla elever delades in i lärpar. Varje par fick en egen färg. Uppgiften var att de i lärparen skulle leta upp numrerade meningar i korridoren utanför klassrummet, läsa meningarna, komma ihåg dem och sedan skriva ner dem på iPads som fanns inne i klassrummet. När alla 6 meningarna var nerskrivna skulle de läsa texten igen och svara på frågan.




Ett lärpar fick bli tre då antalet elever var ojämnt. Det gick hur bra som helst!


Om man inte tillgodogjort sig det svenska språket fullt ut är det skönt att arbeta med en lärkamrat som pratar samma modersmål som en själv.


Vissa lärpar tog det här med samarbete på allra största allvar! :-)


Om man glömde något ord i meningen var det bara att kila ut i korridoren igen och läsa om...

En av gåtorna löd så här:

Jag har fyra ben.
Mina ben är korta.
Jag har ett skal.
Ibland gömmer jag mig.
Jag tycker om grönsaker.
Vem är jag?


Hmmm, jag vet ju vilket djur gåtan handlar om men vad heter djuret på svenska?


Kan ni rita djuret som ni tänker på?
Sagt och gjort. 
Ni tänker på rätt djur!
Vad gör vi nu då?
Kan ni fråga en kompis? 
Kanske kompisen vet vad djuret heter på svenska...



Vet du vad det här djuret heter på svenska?

Ja, sköldpadda!

En rolig lektion med mycket elevaktivitet! :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar