onsdag 4 oktober 2017

Bedömning - Hållbar utveckling del 1

Våra bedömningstillfällen i hållbar utveckling har startat i årskurs 3. Efter hårt arbete har det blivit dags för eleverna att visa sina förmågor på egen hand. Det kommer de få göra på lite olika sätt.

Utifrån kunskapskraven i Lgr 11 ska eleverna efter avslutat tema kunna det som står i den högra spalten:


Så idag fick eleverna visa sina kunskaper kring källsortering när uppdraget var att sortera upp soporna som låg i en svart sopsäck:







Ett annat kunskapskrav är:


Genom hela temat har vi haft våra expertord "levande" som bildstöd i klassrummet, genom samtal varje dag när vi tränat vår muntliga förmåga men också när vi läst och skrivit olika texter.  

Igår fick eleverna visa om de kan använda expertorden på egen hand genom att fylla i dem i en lucktext:



Det är med glädje som vi kan konstatera att vår undervisning har lett eleverna mot dessa två kunskapskrav. Alla elever visar på att de har nått målen och det blir ett kvitto för oss lärare att vi undervisat på rätt sätt. Imorgon fortsätter bedömningen.


torsdag 21 september 2017

Hållbar utveckling

Under några veckors tid har vi arbetat med temat hållbar utveckling tillsammans med våra treor.
Målet med temat är att vi ska lära oss hur viktigt det är att vi tänker på och är rädd om vår miljö. Vi ska lära oss hur vi kan tänka kring olika handlingar som vi gör i vardagen för att skapa förutsättningar för en hållbar utveckling så att vårt jordklort kan räcka till kommande generationer i framtiden.

I varje temas uppstart presenterar vi alltid kunskapskraven för eleverna. Vi sätter upp en tema-plansch i klassrummen, går igenom expertord och matriser för att förtydliga vad eleverna ska kunna när temat är slut.

Tema-plansch


Matris

Matris


Expertord

Expertord

I början av temat fördjupade vi oss i begreppet natur. Vad tänker eleverna på när de hör ordet natur? Tillsammans skapar vi en tankekarta, dels för att ta reda på vilka förkunskaper eleverna har men också för att tillsammans skapa en gemensam förståelse kring ordet natur. Sedan gick vi vidare med att gå igenom några olika naturtyper. 

Tankekarta kring begreppet natur

Olika naturtyper


Vi har tittat på olika sopor och olika material. Vad är det egentligen vi kastar och skulle vi  kunna använda sakerna till något nytt? Eleverna har fått välja något från soporna där hemma som de skulle kunna göra ett musikinstrument av. Instrumenten kommer vi att använda på våra musiklektioner. Vi har haft många diskussioner kring just sopor och vikten av att källsortera sopor för att vi ska kunna återvinna dem på bästa sätt.





Vi har skrivit texter om hållbar utveckling där eleverna fått tänka kring vad de kan göra för att vi ska spara på vårt jordklots resurser. 



Vi har läst om gråsuggor, våra nedbrytare. Först fick eleverna tillsammans fundera på vad de ville ta reda på om gråsuggorna. Alla frågor sammanställdes i en gemensam tankekarta.


Vi har skrivit texter om gråsuggan.


Sedan har vi också läst och lärt oss om komposten och vilken nytta vi kan ha av den. 



Vi har även adopterat gråsuggor som har fått flytta in i vårt klassrum. (Tack Katharina för ditt bidrag :-) Eleverna blev förvånade när vi kunde hitta gråsuggor på andra sidan cykelbanan alldeles intill Drömmarnas hus. Tänk att gråsuggor finns på riktigt, på Rosengård! Gråsuggan är ett spännande fenomen och nu ska vi verkligen se om det stämmer att den äter både löv och gamla matrester. Gråsuggorna fick dessutom sällskap av några maskar och en och annan snigel. Lyckan blev total när vi hittade en död insekt som vi också la ner i "gråsuggeboet". Nu återstår det bara att vänta och se vad som händer....








måndag 14 augusti 2017

Välkommen alla 3:or!

Hej!

Vi vill börja med att hälsa alla elever och föräldrar välkomna till ett nytt läsår här på Rosengårdsskolan!

Tänk, nu har ni blivit så stora att det är dags för årskurs 3. Under det här läsåret kommer ni att genomföra nationella prov i matematik och svenska (mars-maj 2018). Därför är det viktigt att vi tillsammans med era föräldrar hjälps åt att se till att ni arbetar målfokuserat redan från terminsstart.

Under vecka 33 och 34  går ni i skolan mellan klockan 08:20-13.00. Från och med v 35 kommer ni få ett nytt schema som sedan gäller för resterande läsåret.

Under vecka 34 har vi våra utvecklingssamtal. Alla har fått en utvecklingssamtalstid och det är viktigt att ni kommer i tid, både förälder och elev.

Tatjana ska arbeta halvtid under det här läsåret pga studier men hon kommer att finnas kvar i arbetslaget. Mentorer för de olika klasserna ser ut enligt följande:

3A: Jenny Esbjörnsdotter-Karlsson
3B: Johana Hill Nihlén
3C: Oriana Mazhari

På fritids arbetar: Lutfie, Lili, Alen och Xhafer

Arbetslaget når ni på telefonnummer: 0732-024704
Fritidshemmet Venus når ni på telefonnummer: 0734-226548

Väl mött!
Pedagogerna i arbetslag 3


tisdag 2 maj 2017

Vad händer med saltvattenlösningen om vi låter den stå?

I förra veckan fick eleverna möta en labbrapport för första gången.

  


Vi skulle göra en undersökning med vatten och salt. Vår frågeställning var: Vad händer med vattnet och saltet?

Materialet som vi behövde för vår undersökning var:

Ett glas med vatten
En tesked
En tallrik
Salt








Så här gjorde vi:

1. Vi tog ett glas med vatten och hällde i 1 tesked salt i vattnet och rörde runt.

 

2. Vi hällde ut saltvattenlösningen på en tallrik.



















3. Sedan ställde vi tallriken vid ett fönster och så var det bara att vänta.



















Vad tror du kommer att hända med saltvattenlösningen om vi låter det stå?
Eleverna fick formulera egna hypoteser, här är några exempel på elevernas hypoteser:








Efter ett par dagar hade det hänt något! Så här såg tallriken ut:


Kan ni beskriva vad som har hänt?

"Vattnet har försvunnit!"
"Vattnet har avdunstat!"
"Saltet stannade kvar och vattnet försvann!"
"Min hypotes stämde inte!"

Tillsammans fyllde vi i resten av labbrapporten på tavlan. Eleverna fick formulera vad fröken skulle skriva och ibland stöttade fröken upp så vi fick med våra ämnesspecifika begrepp. Här är ett exempel på slutresultatet:


Sedan fick eleverna fylla i sina egna labbrapporter.

 

Blandningar och lösningar

Vi har pratat om blandningar och lösningar och vad som skiljer dessa åt.

Om du går till affären och handlar lösgodis och lägger godiset huller om buller i en påse och skakar om kan du fortfarande se de olika godissorterna när du öppnar din påse.


Om du blandar olika frukter i en skål kan du se de olika frukterna trots att du blandat dem. När du kan se vad som är vad fast du har blandat runt är det en blandning du har framför dig. 


Om du blandar mjölk och oboy i ett glas kan du inte se vad som är vad. Mjölken och chokladen smälter ihop. Då kallas det för en lösning.


Likaså om du blandar saft med vatten. Det smälter ihop. Då kallas det för en lösning.


En dag i matsalen började eleverna reflektera kring det här med blandningar och lösningar. En elev kom på att om man blandade vatten med mjölk fick eleven en lösning eftersom man inte kunde se vad som var vatten eller mjölk. Detta smittade av sig och fler elever ville prova. I samband med detta väcktes frågor kring dagens maträtt, broccolisoppa. Fröken är soppan en blandning eller lösning? Jag bollade frågan vidare till eleverna, vad tror ni? Jag tror det är en blandning eftersom man kan se broccolibitarna, sa någon. Eleverna hade börjat göra faktakunskaperna som vi tidigare pratat om till sina egna! Vårt arbete fortsätter. :-)

söndag 23 april 2017

Gott och blandat...

Bildresultat för uppdatering

Oj, tiden rusar iväg och det var länge sedan vi uppdaterade oss här på bloggen. Trots detta har ju inte arbetet stått still bland våra fantastiska 2:or. Här går kunskapsinhämtningen på högvarv och alla elever törstar efter ny viktig kunskap. Det är verkligen fantastiskt att få möta alla våra elever i deras tankar och funderingar kring livets företeelser!

Lena, vår fritidspedagog, har gått i pension och vi har fått en ny fritidspedagog som heter Alen. Alen har tidigare arbetat på Husie skolan.

Vi har startat upp ett nytt tema som vi döpt till vatten och luft. I det här temat ska vi få lära oss mer om vattnets och luftens egenskaper och t.ex. vad skillnaden på blandingar och lösningar är. Vi kommer också att göra många spännande experiment som handlar om luft och vatten.

I matematiken tränar vi bland annat på att addera och subtrahera inom talområdet 0-100.

I engelska har vi pratat om mat, familjen och de olika färgerna. Vi har tränat på att konversera på engelska och ibland har vi spelat in eleverna när de konverserar med varandra på just engelska. Roligt men lite nervöst tycker många.

I mars träffade vi konstnären Jaffer på Drömmarnas hus. Tillsammans med Jaffer skapade vi ett konstverk om havet som kommer att pryda en av väggarna på vår skola.

Vi tränar, tränar och tränar inför vår konsert på Malmö Live som vi ska göra den 8 maj i samverkan med tvåornas kör. Jösses vad eleverna har blivit duktiga! Sista gången som Catrin och Margareta kom ut till oss tränade vi på vår egen scen i skolans aula.

Vi har fått ett erbjudande om att delta på språkfestivalen i maj. Den 16 maj kommer 2A att uppträda i Mazettisalen med sin Astrid Lindgren cabaret. Föreställningen riktar sig till förskolor och vi hoppas att många anmäler sig till denna föreställning.