torsdag 1 oktober 2015

Vår gemensamma text om helgen

I måndags gjorde klasserna en återberättande text om vad de hade gjort under helgen. Alla eleverna fick säga en mening om sin helg. Här är 1B:s text om sin helg:

Vad vi har gjort på helgen

Jag har fått en mobil, sa Baqi.
Jag har varit ute och lekt, sa Noor Al-Hoda.
Jag har lekt med dockor, sa Fatema A.
Jag har spelat fotboll ute, sa Albert.
Jag har varit ute och ätit glass, sa Zeinab M.
Jag har lekt ute med min kompis, sa Susan.
Jag har varit ute och spelat fotboll med min kompis, sa Jabir.
Jag har också spelat fotboll, sa Guled.
Jag har också spelat fotboll, sa Zulkar.
Jag har varit på bio med min mamma och tittat på Violetta, sa Philomena.
Min kusin kom hem till mig och spelade på datorn med mig, sa Aman.
Jag har hälsat på mina kusiner och då gick vi ut på gården, sa Jamil.
Jag har varit på bio, sa Hoda.
Jag har spelat fotboll med min bror och hans kompisar, sa Nour.
Jag har gått själv till Citygross, sa Yuhan.
Jag har lekt med min iPad, sa Zainab A.
Jag har varit ute, sa Shayma.
Jag gick och hälsade på mina kusiner, sa Fatma S.
Jag har varit ute, sa Nirmal.
Jag har varit hemma och spelat disneyspel, sa Josef.
Jag har köpt nya kläder, sa Hagar.
Jag har varit sjuk, sa Ibrahim.


Idag fortsatte vårt arbete med texten. Med hjälp av Jennys mening samtalade vi om vad en mening är för något. Vi undersökte tillsammans hur många ord meningen innehöll och sedan tittade vi också på bilden som hörde till meningen.

Nu var det elevernas tur att rita en bild som handlade om deras helg och när bilden var klar var det dags att undersöka hur många ord deras mening innehöll. Sedan klistrades meningen upp på bilden.

Hodas mening hade 7 stycken ord...

Albert har klistrat upp sin mening, med orden på rätt plats, på sin teckning.



Jamil arbetar med sin långa mening på 15 ord.

Zainab A klistrar upp sin mening.
Nu ska alla elevers bilder samlas i en gemensam bok om vår helg. Den här boken kommer att finnas tillgänglig i klassrummet för den som vill läsa.

onsdag 30 september 2015

PrövaPå med Kulturskolan på Malmö Live

Vår skoldag inleddes med en busstur till Malmö Live idag. Det var dags för oss att titta på föreställningen Dagen då natten försvann med Kulturskolan. Kulturbussen hämtade oss 08:40 och det var förväntansfulla elever och pedagoger som klev ombord på bussen.

  


För att undvika åksjuka och för att få tiden att gå fick eleverna en uppgift på bussen: Hur många röda bilar kan ni se på vår busstur? Eleverna räknade febrilt och delgav varandra när en ny röd bil upptäckts längs vår resväg.



Väl framme på Malmö Live fick vi vänta en stund innan föreställningen började. Föreställningen som vi skulle se handlade om den lilla byn Vederkvicke och dess invånare: polisen, boven, frisören, godishandlaren, tandläkaren, bagaren, slaktaren, forskaren och forskarens lärling. I byn fanns även tre av nattens väsen. En dag gör forskaren ett experiment som leder till att natten försvinner. Var har natten tagit vägen och vem har gjort så att natten har försvunnit? 
  
Tre nattliga väsen...
Forskaren och hennes lärling
Några av invånarna i byn Vederkvicke
Bagaren, nattligt väsen, godishandlaren, lärlingen, kötthandlaren,
frisören, forskaren, nattligt väsen, polisen och tandläkaren
Det var en trevlig upplevelse för oss alla. Vecka 48 kommer Kulturskolan att besöka oss på Rosengårdsskolan. Då kommer vi få pröva på olika aktiviteter som man kan göra på Kulturskolan. Nedan kan ni se ett filmklipp från föreställningen.

Filmklipp från föreställningen: Dagen då natten försvann

måndag 28 september 2015

Bokstaven Aa


Idag har arbetet med våra bokstavsböcker börjat. Vi började med att prata om bokstaven Aa. Vi repeterade hur den ser ut och hur den låter. Fröken hade tagit med sig lite bilder på substantiv som innehåller bokstaven Aa och eleverna fick lista ut var i orden man kan höra bokstaven Aa: i början, i mitten eller i slutet?

svan, apelsiner, ansikte, arm, apa, paket, tomat och blomma

Sedan var det dags att börja arbeta. Några elever arbetade med framsidan till sin bokstavsbok medan några andra i sina lärpar skulle skriva 8 stycken Aa-ord på en dator.

Lektionsmålet var: Träna på att samarbeta i våra lärpar.
Språkmålet var: Skriva 8 stycken Aa-ord. 



Eleverna arbetade målfokuserat och vi nådde våra mål. Därför kunde vi också måla grönt i vårt utvärderingsschema. :-)



lördag 26 september 2015

Studiedag 29 september 2015


Tisdagen den 29 september är det studiedag på Rosengårdsskolan. 
Det innebär att det inte är någon skola men fritids är öppet för de barn som har fritidshemsplats.

fredag 25 september 2015

Rosengårdsloppet


Idag gick Rosengårdsloppet av stapeln och skolans elever och personal sprang för alla barn som just nu befinner sig på flykt. Våra rosenblad gav allt och sprang hela loppet för att sedan i målgången skänka en slant till alla barn som är på flykt.



Dagens lopp genererade 5270 kronor till flyktinghjälpen.
I nedanstående länk kan ni gå in och se hur mycket pengar som vi lyckats samla in totalt. Det belopp som vi fick in idag har ännu ej registrerats under länken. 



tisdag 22 september 2015

ASL-datorer

Äntligen har våra ASL-datorer kommit och idag fick några av eleverna bekanta sig med dessa. Eleverna skulle träna på att skriva sitt namn och datum samt skriva hela alfabetet med versala (stora) och gemena (små) bokstäver. Alla elever var oerhört koncentrerade på sin uppgift och när man inte själv kunde hitta den bokstav man sökte efter på tangentbordet kunde kompisen bredvid hjälpa till. Så bra det blir när vi kan stötta varandra!





måndag 21 september 2015

Vi tränar ordningstalen


Vad är ett ordningstal och varför finns det ordningstal?
Idag tränade vi på ordningstalen 1-10.

Alla eleverna fick talkort som det stod siffror mellan 1-10 på. Med hjälp av dessa talkort skulle eleverna ställa sig i rätt ordningsföljd. Sedan fick de tillsammans säga siffrornas ordningstal först i kör och sedan enskilt. Varje elev fick också en uppmaning som de skulle göra t.ex. "den som står på sjunde plats ska hoppa två gånger", "den som står på fjärde plats ska snurra runt ett varv" eller "den som står på första plats ska ropa hej, hej" och så vidare.

Eleverna fick sedan ett uppdrag att måla en larv i olika färger samt skriva siffran 1-10 i larven. Slutövningen gick ut på att eleverna två och två skulle beskriva med hjälp av ordningstalen hur de hade målat sin larv och den andra kamraten skulle måla likadant på sin tomma larv.





Ex: Måla den fjärde cirkeln gul...