torsdag 1 oktober 2015

Vår gemensamma text om helgen

I måndags gjorde klasserna en återberättande text om vad de hade gjort under helgen. Alla eleverna fick säga en mening om sin helg. Här är 1B:s text om sin helg:

Vad vi har gjort på helgen

Jag har fått en mobil, sa Baqi.
Jag har varit ute och lekt, sa Noor Al-Hoda.
Jag har lekt med dockor, sa Fatema A.
Jag har spelat fotboll ute, sa Albert.
Jag har varit ute och ätit glass, sa Zeinab M.
Jag har lekt ute med min kompis, sa Susan.
Jag har varit ute och spelat fotboll med min kompis, sa Jabir.
Jag har också spelat fotboll, sa Guled.
Jag har också spelat fotboll, sa Zulkar.
Jag har varit på bio med min mamma och tittat på Violetta, sa Philomena.
Min kusin kom hem till mig och spelade på datorn med mig, sa Aman.
Jag har hälsat på mina kusiner och då gick vi ut på gården, sa Jamil.
Jag har varit på bio, sa Hoda.
Jag har spelat fotboll med min bror och hans kompisar, sa Nour.
Jag har gått själv till Citygross, sa Yuhan.
Jag har lekt med min iPad, sa Zainab A.
Jag har varit ute, sa Shayma.
Jag gick och hälsade på mina kusiner, sa Fatma S.
Jag har varit ute, sa Nirmal.
Jag har varit hemma och spelat disneyspel, sa Josef.
Jag har köpt nya kläder, sa Hagar.
Jag har varit sjuk, sa Ibrahim.


Idag fortsatte vårt arbete med texten. Med hjälp av Jennys mening samtalade vi om vad en mening är för något. Vi undersökte tillsammans hur många ord meningen innehöll och sedan tittade vi också på bilden som hörde till meningen.

Nu var det elevernas tur att rita en bild som handlade om deras helg och när bilden var klar var det dags att undersöka hur många ord deras mening innehöll. Sedan klistrades meningen upp på bilden.

Hodas mening hade 7 stycken ord...

Albert har klistrat upp sin mening, med orden på rätt plats, på sin teckning.



Jamil arbetar med sin långa mening på 15 ord.

Zainab A klistrar upp sin mening.
Nu ska alla elevers bilder samlas i en gemensam bok om vår helg. Den här boken kommer att finnas tillgänglig i klassrummet för den som vill läsa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar