söndag 11 oktober 2015

Hur ser det ut i naturen när det är höst?

Lektionsmål: Att kunna berätta något om höstens kännetecken.

Bild lånad ur PULS NO-boken 1-3, Natur och Kultur.
Halvklasslektionen i onsdags inleddes med denna naturbild. Eleverna fick i uppgift att göra en EPA som är en interaktionsmodell som ska ge eleverna större talutrymme. 

Vad ser du på bilden?

E - eleverna fick fundera en stund för sig själva vad de kunde se på bilden.
P - sedan var det dags att berätta för en kamrat om sina upptäckter.
A - slutligen lyfte vi våra tankar i den stora gruppen.

Vi stöttade varandra och hjälptes åt så att alla skulle få säga något.



Vilken årstid tror ni det är på bilden?

Eleverna var rörande överens om att det är höst på bilden och fick sedan redogöra för varför de tycker att det är höst. De fick också redogöra för fler höstkännetecken som inte fanns med på just den här bilden genom att fundera på hur det ser ut i vårt närområde just nu.

Under tiden som eleverna gav sina förslag på höstens kännetecken ritade jag en bild på tavlan som sedan skulle fungera som stöd när de själva skulle rita en höstbild.


Nu var det dags för eleverna att skapa sin egen höstbild. Samtliga valde att stanna kvar på golvet under själva illustrerandet och från och till använde de varandras kunskaper som stöd. 



När höstbilden var klar var det dags för färgläggning av bilden. 



Innan eleverna gick och på lunch fick de formulera en egen mening om hösten. Här nedan kommer några exempel på deras meningar:

På hösten flyttar några fåglar till ett annat land.
Man kan plocka svamp på hösten.
Träden tappar sina löv.
Löven ändrar färg.
Kastanjerna trillar ner på marken.
Det blir kallare utomhus.
Ekorren samlar nötter.
Igelkotten sover under en lövhög.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar