onsdag 28 februari 2018

Snö, snö MASSOR av snö!

Det hör inte till vanligheterna att vi får vakna till ett vintervitt landskap här nere i Skåne men idag hände det! Det knarrade under skorna när vi gick till skolan och kylan bet tag i våra kinder.

 På onsdagar brukar många av oss spela fotboll tillsammans med Oriana på multiarenan men idag blev aktiviteten någonting annat...

...snöbollskrig tillsammans med Robin som är vår rastaktivitetsledare.


På en annan plats på skolgården gjorde vi snöänglar, brottades i snön, påbörjade byggandet av snögubbar och kramade snöbollar till en snölykta.









En härlig rast med snötema blev det!
Vi fick med oss blöta och oerhört lyckliga barn med oss in från rasten. 

tisdag 27 februari 2018

Författarbesök av Emma Karinsdotter


Idag fick vi i årskurs 3 besök av Emma Karinsdotter. Emma är författare och har skrivit boken som heter Lisbet och Sambakungen. Vi var spända och förväntansfulla inför Emmas besök och alla tre klasserna hade förberett frågor till Emma, frågor som vi gärna ville ha svar på. 


Frågorna handlade om lite olika saker, dels frågor kring Emma som person:


"Hur gammal är du?"
"Har du barn?"
"Tycker du om att läsa?"
"Var kommer du ifrån?"

 Till frågor som riktade sig mer till författaren Emma:

"Hur lång tid tog det för dig att skriva boken om Lisbet och Sambakungen?"
"Var får du din fantasi ifrån?"
"Har du fått hjälp att skriva boken?"
"Har du skrivit andra böcker?"

En del frågor handlade om boken som t.ex: 

"Finns Sambakungen och Lisbet på riktigt?"
"Varför är Sixten en piratkatt?"
"Varför har Sixten ett träben?"
"Vilken del i boken tycker du bäst om?"

Emma berättade för oss att hon hade skrivit ordet geléhallon 83 gånger i boken. Om det nu stod geléhallon 83 gånger, borde inte boken lukta geléhallon då? Vi fick undersöka den saken genom att lukta på boken. Några av oss tyckte boken luktade mest papper men mot slutet när Emma bläddrade i sidorna framför näsan kunde några minsann ana doften av geléhallon. 



Emma hade också fått ett uppdrag med sig av Lisbet, piratkatten Sixten och Sambakungen. De ville att Emma skulle lämna deras boktips till oss eftersom det är tisdag och den internationella rit- och boktipsardagen.

 Först ut var boken som piratkatten Sixten tipsade om:

"Piraterna och regnbågsskatten"

Sedan kom Lisbets boktips:

"Matilda"

Sist kom Sambakungens boktips och den boken verkade helt klart lite tokig, precis som Sambakungen själv:

"Mördarmormor"


Många av oss blev helt klart nyfikna på böckerna och hoppas på att de går att låna på vårt härliga  mediatek.



måndag 15 januari 2018

Välkommen till vårterminen 2018

Nu har vi gått in i sista terminen i trean, sista terminen på lågstadiet. Om ett antal månader är det dags för eleverna att börja mellanstadiet men innan dess ska vi som tur är hinna med många spännande saker...

Den här terminen kommer vi att möta de nationella proven i matematik och svenska. Vi håller just nu på att planera upp de olika provtillfällena så att det blir så bra som möjligt för våra elever, era barn. Provtillfällena kommer att ligga utspritt under veckorna 11 - 20.

Under den här terminen kommer vi att delta i bokjuryn tillsammans med andra elever i årskurs 3 från 2 olika skolor i Malmö, Augustenborgsskolan och Sofielundsskolan. Tanken är att vi tillsammans ska läsa olika böcker och rösta på de böcker som vi tycker bäst om.


Eleverna kommer att få lyssna på en högläsningsbok som heter Lisbet och Sambakungen som är skriven av en författare som heter Emma Karinsdotter. Emma kommer vi att få träffa och tillsammans med henne och Elisabeth i biblioteket bland annat skapa ett juliträd men också en toalett, ja - ni läste rätt! Visst låter det spännande! :-)


Idag hade vi en gemensam uppstart på Bokjuryn i skolans aula där Elisabeth som även kallas Ea berättade om de olika böckerna. Nu är det bara för oss att kasta oss in i böckernas fantastiska värld och läsa, läsa, läsa.


Vi har inlett vårt stenålderstema där vi bland annat kommer att få träna på att läsa och skriva faktatexter som handlar om stenåldern. Nedan kan ni se vad eleverna ska kunna när vi arbetat färdigt med temat:



4 dagar i veckan erbjuder vi våra elever att starta skoldagen med extra läsning innan utsatt starttid. Detta för att eleverna ska få möjlighet att träna på sin läsförmåga så mycket som möjligt. De som är intresserade av att förbättra sin läsförmåga är välkomna:

tisdagar 08:00-08:20
onsdagar 08:00-08:20
torsdagar 08:00-08:20
fredagar 08:00-08:20

Väl mött!

Pedagogerna i år 3

torsdag 12 oktober 2017

Sången om Tellus och Outer space: "We are the planets"

Just nu tränar vi på följande sånger: 

Outer space: "We are the planets":

Tellus


Texten till sången Tellus hittar ni här:

Tellus










Vikingautställning

I slutet av förra veckan fick vi ett meddelande skrivet med runskrift av årskurs 4. Vi fick även ett bokstavsschiffer så vi skulle kunna  lösa meddelandet. I meddelandet stod det att vi var välkomna till 4:ornas vikingautställning i Rosengårdsskolans Mediatek. 


Så idag besökte årskurs 3 vikingautställningen. Vi fick dela upp oss i fyra mindre grupper och gå runt på fyra olika stationer. Vid varje station fanns det elever från årskurs 4 som berättade för oss om vikingatiden. Vi tyckte det var mycket intressant!



Vi fick lära oss om vikingarnas vikingafärder med långbåten...



...och om vikingabyn och vikingarnas kläder...



...om runstenar...



...och om trädet yggdrasil och de fornnordiska gudarna.

När vi kom tillbaka till klassrummet var vi alla rörande överens om att utställningen var mycket bra. Vi bestämde oss för att göra kamratrespons till fyrorna. Så här skrev några av eleverna i årskurs 3 till 4:orna:














onsdag 11 oktober 2017

Läsa, läsa, läsa

Att kunna läsa är en livsviktig kunskap som är avgörande för vår kunskapsinhämtning. Det är inte självklart att alla elever har lika lätt för att lära sig läsa och förstå de skrivna orden. Alla är vi olika och våra förutsättningar ser olika ut av olika anledningar. Några av oss har nyligen kommit till Sverige och har precis lärt oss att avkoda, andra brottas med långa ord och hoppande bokstäver medans några av oss läser olika texter med lätthet. 

En sak har vi dock alla gemensamt, viljan att kunna ta oss igenom en text och förstå vad den handlar om. Vi har en förståelse för varandras olikheter och att vi kommit olika långt i vår läsutveckling. Därför är det så fint att se att trots våra olikheter vågar vi läsa högt för varandra på vår alldeles egna nivå. För när jag som läsare fastnar får jag hjälp av kompisen som lyssnar på mig. 

I årskurs 3 läser vi på många olika sätt. Vi läser gemensamt, i par, på egen hand och ibland för någon vuxen. När man är klar med en uppgift är uppdraget att lästräna i en bok som sedan ska läsas för en kamrat och eleverna tar uppgiften på största allvar. Då kan man hitta ett läspar någonstans i klassrummet som tillsammans sjunker in i bokens magiska värld... 



måndag 9 oktober 2017

Nytt bedömningstillfälle - olika material


Idag var det åter dags för ett nytt bedömningstillfälle i vårt tema hållbar utveckling. Ett av målen i vårt tema är att eleverna ska kunna beskriva vilket material olika saker är gjorda av.


Under själva bedömningstillfället fick eleverna visa att de kunde placera rätt sak vid rätt skylt utifrån vilket material saken var gjord av. 




De flesta sakerna hade eleverna koll på men det visade sig att några av eleverna fortfarande var osäkra på ett eller annat material. Det innebär att vi inte lyckats med vår undervisning fullt ut och att vi måste undervisa mer om olika material. Så vi backar bandet denna vecka och fördjupar oss ytterligare i olika material genom att läsa, skriva, samtala och känna på olika material.