Då ska vi bland annat lyssna på sagan om elefanten Elmer, skriva ordlistor på E, färglägga Elmer och pärla ett E.
söndag 18 oktober 2015
E som i elefant...
På måndag kommer vi att påbörja arbetet med en ny bokstav, nämligen bokstaven Ee.
fredag 16 oktober 2015
Ett barn behöver...
Under veckan som gått har vi bland annat arbetat med barnkonventionen som handlar om barns rättigheter. Vi har tittat i och läst pekboken som heter Alla barns rätt och som finns som nedladdningsbar app till t.ex. iPad.
När vi läst färdigt boken fick eleverna i uppgift att rita ett barn.
Alla barn har vi samlat på en lång rad i vårt klassrum Dessa kommer så småningom att få pratbubblor med fraser som handlar om barnkonventionen.
Under en lektion fick barnen fundera kring vad ett träd behöver för att växa och må bra för att sedan fundera kring vad en hund behöver. Slutligen fick de fundera över vad ett barn behöver för att växa, utvecklas och må bra. Alla tankar samlades i tankekartor på tavlan och fungerade som stöd i vårt fortsatta arbete.
Våra gemensamma tankar om vad som är viktigt för ett barn fick sedan bli utgångspunkt för eleverna när de sedan skulle formulera 6 viktiga saker som bidrar till deras trygghet.
Under fredagen valde vi ut två budskap som är viktiga för eleverna genom en demokratisk röstning. Dessa budskap skrevs upp på lappar...
...vi skrev våra namn på baksidan av skyltarna...
...och sedan fästes dessa under våra ballonger.
Kvart i ett samlades år F-3 ute på gröningen alldeles intill Rosengårdsskolan för att genomföra vårt ballongsläpp.
Det blev en mäktig upplevelse när vi räknade ner från 10 och sedan släppte iväg våra budskap med hjälp av våra ballonger.
Var hamnar ballongerna?
Kommer någon att läsa våra budskap?
Det här var några av de frågeställningar som väcktes hos Rosengårdsskolans elever. Det blev ett lyckat avslut på vårt arbete som handlade om barnkonventionen.
torsdag 15 oktober 2015
måndag 12 oktober 2015
Udda och jämna tal
Idag påbörjade vi vårt arbete med udda och jämna tal inom talområdet 0-10.
Vårt lektionsmål var: Kunna förklara vad ett udda och ett jämnt tal är för något.
Barnen fick välja ett tal på tavlan t.ex. Siffran 8.
Om du delar 8 klossar i två högar, hur många klossar får du då i varje hög?
Med hjälp av 8 klossar var fick barnen undersöka hur många klossar det blev i varje hög.
Om det blir lika många klossar i varje hög är talet jämnt. Talet 8 = 4 + 4
Om det inte blir lika många klossar i varje hög är talet ojämnt. Talet 7 = 4 + 3
Under tiden som vi kom fram till våra upptäckter dokumenterade vi dessa på tavlan genom att vi målade de jämna talen röda och de ojämna talen blåa.
Eleverna fick också träna på att formulera med egna ord varför t.ex. talet 8 är ett jämnt tal:
Talet 8 är ett jämnt tal eftersom vi kan dela det lika.
Talet 7 är ett ojämnt tal eftersom vi inte kan dela det lika.
Arbetet med udda och jämna tal fortsätter...
söndag 11 oktober 2015
Hur ser det ut i naturen när det är höst?
Lektionsmål: Att kunna berätta något om höstens kännetecken.
Halvklasslektionen i onsdags inleddes med denna naturbild. Eleverna fick i uppgift att göra en EPA som är en interaktionsmodell som ska ge eleverna större talutrymme.
![]() |
Bild lånad ur PULS NO-boken 1-3, Natur och Kultur. |
Vad ser du på bilden?
E - eleverna fick fundera en stund för sig själva vad de kunde se på bilden.
P - sedan var det dags att berätta för en kamrat om sina upptäckter.
A - slutligen lyfte vi våra tankar i den stora gruppen.
Vi stöttade varandra och hjälptes åt så att alla skulle få säga något.
Vilken årstid tror ni det är på bilden?
Eleverna var rörande överens om att det är höst på bilden och fick sedan redogöra för varför de tycker att det är höst. De fick också redogöra för fler höstkännetecken som inte fanns med på just den här bilden genom att fundera på hur det ser ut i vårt närområde just nu.
Under tiden som eleverna gav sina förslag på höstens kännetecken ritade jag en bild på tavlan som sedan skulle fungera som stöd när de själva skulle rita en höstbild.
Nu var det dags för eleverna att skapa sin egen höstbild. Samtliga valde att stanna kvar på golvet under själva illustrerandet och från och till använde de varandras kunskaper som stöd.
När höstbilden var klar var det dags för färgläggning av bilden.
Innan eleverna gick och på lunch fick de formulera en egen mening om hösten. Här nedan kommer några exempel på deras meningar:
På hösten flyttar några fåglar till ett annat land.
Man kan plocka svamp på hösten.
Träden tappar sina löv.
Löven ändrar färg.
Kastanjerna trillar ner på marken.
Det blir kallare utomhus.
Ekorren samlar nötter.
Igelkotten sover under en lövhög.
tisdag 6 oktober 2015
Fortsatt arbete med bokstaven Aa
Vårt arbete med bokstaven Aa fortsatte idag eftersom vi inte hann färdigt det arbetet förra veckan tack vare studiedagen och utflykten. Eleverna skrev listor med A-ord i lärpar, ritade till sina A-ord och blev utmanade i att bygga alfabetet med kaplastavar när de var klara med sina A-listor.
torsdag 1 oktober 2015
Vår gemensamma text om helgen
I måndags gjorde klasserna en återberättande text om vad de hade gjort under helgen. Alla eleverna fick säga en mening om sin helg. Här är 1B:s text om sin helg:
Vad vi har gjort på helgen
Jag har fått en mobil, sa Baqi.
Jag har varit ute och lekt, sa Noor Al-Hoda.
Jag har lekt med dockor, sa Fatema A.
Jag har spelat fotboll ute, sa Albert.
Jag har varit ute och ätit glass, sa Zeinab M.
Jag har lekt ute med min kompis, sa Susan.
Jag har varit ute och spelat fotboll med min kompis, sa Jabir.
Jag har också spelat fotboll, sa Guled.
Jag har också spelat fotboll, sa Zulkar.
Jag har varit på bio med min mamma och tittat på Violetta, sa Philomena.
Min kusin kom hem till mig och spelade på datorn med mig, sa Aman.
Jag har hälsat på mina kusiner och då gick vi ut på gården, sa Jamil.
Jag har varit på bio, sa Hoda.
Jag har spelat fotboll med min bror och hans kompisar, sa Nour.
Jag har gått själv till Citygross, sa Yuhan.
Jag har lekt med min iPad, sa Zainab A.
Jag har varit ute, sa Shayma.
Jag gick och hälsade på mina kusiner, sa Fatma S.
Jag har varit ute, sa Nirmal.
Jag har varit hemma och spelat disneyspel, sa Josef.
Jag har köpt nya kläder, sa Hagar.
Jag har varit sjuk, sa Ibrahim.
Jag har varit sjuk, sa Ibrahim.
Idag fortsatte vårt arbete med texten. Med hjälp av Jennys mening samtalade vi om vad en mening är för något. Vi undersökte tillsammans hur många ord meningen innehöll och sedan tittade vi också på bilden som hörde till meningen.
Nu var det elevernas tur att rita en bild som handlade om deras helg och när bilden var klar var det dags att undersöka hur många ord deras mening innehöll. Sedan klistrades meningen upp på bilden.
Nu var det elevernas tur att rita en bild som handlade om deras helg och när bilden var klar var det dags att undersöka hur många ord deras mening innehöll. Sedan klistrades meningen upp på bilden.
Hodas mening hade 7 stycken ord... |
Albert har klistrat upp sin mening, med orden på rätt plats, på sin teckning. |
Jamil arbetar med sin långa mening på 15 ord. |
Zainab A klistrar upp sin mening. |
Nu ska alla elevers bilder samlas i en gemensam bok om vår helg. Den här boken kommer att finnas tillgänglig i klassrummet för den som vill läsa.
Prenumerera på:
Inlägg (Atom)